Parada Parowozów w Wolsztynie 2018

XXV Parada Parowozów w Wolsztynie odbyła się 28 kwietnia 2018 roku.

Parowozownia Wolsztyn – ostatnie miejsce na świecie, gdzie w codziennym ruchu planowym spotkać można pracujący parowóz. Powstały w 1907 roku zabytkowy obiekt do dziś spełnia rolę zaplecza technicznego dla funkcjonujących lokomotyw parowych, jest też miejscem, gdzie na co dzień zobaczyć można wszystkie czynności związane z przygotowaniem parowozu do jazdy, a które odbywają się tu niezmiennie od ponad stu lat, m.in. obrządzanie parowozu ze szlakowaniem, wodowaniem i węglowaniem, a także przeglądy i naprawy.

W tym „żywym skansenie”, którego rolą jest przede wszystkim zachowanie ginącego dziedzictwa kolejowego, co roku na przełomie kwietnia i maja odbywa się słynna w świecie Parada Parowozów. Historia wolsztyńskich Parad zaczyna się ponad ćwierć wieku temu, kiedy w 1991 roku wśród niemieckich pasjonatów kolei rodzi się idea organizacji za wschodnią granicą swoistego festiwalu, na którym prezentowałyby się wszystkie czynne ówcześnie parowozy Parowozowni Wolsztyn. Pomysł ów był o tyle wyjątkowym, iż wolsztyńska „szopa” była już w tym czasie jednym z nielicznych miejsc na świecie, a ostatnim w Europie, gdzie można było podziwiać te wspaniałe maszyny w ich naturalnym środowisku, podczas wykonywanej przez nie codziennej, trudnej pracy. Pierwsze Parowozowe Show okazało się na tyle niezwykłe, że postanowiono kontynuować je w latach kolejnych, z biegiem czasu przyjmując rozpoznawalną do dziś nazwę Parady Parowozów.
Tegoroczna Parada Parowozów jest jubileuszową, dwudziestą piątą liczoną po kilu imprezach o nazwie Parowozowe Show Paradą w historii wolsztyńskiej Parowozowni. Wydarzenie to ściąga do Wolsztyna ponad dwadzieścia tysięcy turystów oraz miłośników kolejnictwa ze wszystkich zakątków świata, a samo miasteczko zamienia się w światową stolicę pary. 28 kwietnia swe wdzięki zaprezentowało dziesięć zabytkowych lokomotyw parowych. Były wśród nich wolsztyńskie parowozy Ol49-59, Ol49-69 oraz Pt47-65, występujące gościnnie lokomotywy ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej oraz Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu, a także maszyny zagraniczne przybyłe z Niemiec, a nawet z Luksemburga. Ostatnia z nich w Polsce pojawił się po raz pierwszy – był to niezwykły, bo mierzący niecałe 5 m parowóz Cockerill 503 wyprodukowany w Belgii w 1920 roku.
Wolsztyńskiej Paradzie towarzyszy wiele ciekawych wydarzeń. Przez cały weekend odbywały się przejazdy zabytkowymi składami z parowozem, w industrialnej przestrzeni hali napraw podziwiać można było wystawę fotografii pochodzących z międzynarodowego konkursu Parowozowe Impresje, natomiast w sobotni wieczór miało miejsce multimedialne widowisko Światło, para i dźwięk, w którym główną rolę grały uczestniczące w Paradzie parowozy.

Źródło: Parowozownia Wolsztyn

Tagged under:

,

Log in