SEO Long Tail: czy frazy z długiego ogona są bardziej skuteczne?
Obecnie nie ma już chyba firm, które nie próbowałyby reklamować swoich produktów i usług w sieci. Korzystanie z tego narzędzia daje duże pole do popisu, pozwala zwiększyć zyski ze sprzedaży i dostępne jest dla dosłownie każdego. Przedsiębiorców najbardziej jednak nurtuje pytanie o to, jak sprawić aby strona, sklep czy blog cieszyły się dużym zainteresowaniem, a zarazem generowały zadowalający przychód. Internet rozwija się w błyskawicznym tempie, pojawiają się nowe trendy i sposoby na przyciągnięcie uwagi klientów. Wszystko po to, aby zwiększyć skuteczność i efektywność w działaniu marketingowym. Jednym ze stosunkowo nowych pomysłów jest właśnie pozycjonowanie long tail.
Pozycjonowanie długi ogon – co to jest?
Każdy, kto zajmuje się handlem internetowym, z pewnością nie raz zetknął się w swojej karierze z terminem pozycjonowanie. Długi ogon to tak naprawdę jedna z odmian tego zagadnienia. Sama nazwa naprowadza już nieco na to, czym się ono zajmuje. Pozycjonowanie szerokie, bo o nim mowa, polega na zamienieniu krótkich fraz kluczowych w długie, o wiele bardziej szczegółowe i mniej popularne frazy. Sprawa wydaje się nieco zaskakująca. Szczególnie biorąc pod uwagę dotychczas znane fakty, według których to właśnie najpopularniejsze słowa miały gwarantować dużą liczbę odsłon.
W 2004 roku zauważono jednak pewne ciekawe zjawisko – sklepy o dużej ilości asortymentu generowały znacznie więcej przychodu ze sprzedaży niszowych artykułów. To zaprzeczyło uznawanej do tej pory zasadzie Pareto. Według niej największe zyski miały przynosić sztandarowe artykuły. Tymczasem, jak się okazuje, jest zupełnie odwrotnie. Chociaż zjawisko dotyczyło ogólnych wyników sprzedaży to udało się je przenieść na rzeczywistość internetową. Pozycjonowanie szerokie doskonale sprawdza się jako metoda zwiększająca efektywność w handlu sieciowym i z powodzeniem się ją do tego celu wykorzystuje.
Czy pozycjonowanie long tail jest dla każdego?
Pozycjonowanie na zasadzie długich i bardzo szczegółowych fraz może być szczególnie korzystne dla małych firm, ale z jego dobrodziejstw mogą czerpać także więksi przedsiębiorcy. Krótkie, ogólnikowe sformułowania są na tyle popularne, że ciężko z nimi konkurować w walce o najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Inwestycja w pozycjonowanie na zasadzie takich fraz może się zwyczajnie nie opłacać, gdy okaże się, że wcale nie zapewniają oczekiwanej ilości wejść. Tym bardziej, że coraz więcej klientów precyzuje to, czego szuka wpisując w wyszukiwarkę konkretne miejsce (miasto), produkt, czy usługę. Wykorzystując ten fakt warto więc pokusić się o używanie lokalizacji i nazwy asortymentu w słowach kluczowych na stronie. Takie działanie pozwoli na wzajemne odnalezienie się klienta i usługodawcy, który zapewni mu dokładnie to, czego szuka.
Pozycjonowanie długi ogon opiera się również na umiejętnym lawirowaniu pomiędzy sformułowaniami. Warto więc pokusić się o frazy w sposób pokrewny związane z główną tematyką. Zamieniając – „meble kuchenne” w „meble kuchenne na wymiar Wrocław” lub „suknie ślubne” w „suknie ślubne Białystok szycie na miarę” można spodziewać się większego odzewu. Szczególnie ze strony lokalnych klientów, do których przecież w większości takie oferty są skierowane. Podobne rezultaty uzyskają także sklepy internetowe zajmujące się sprzedażą wysyłkową, gdy zamiast używać frazy „odzież sportowa”, zaczną wprowadzać dookreślenia informujące dla kogo i jakie ubrania oferują (np. „odzież sportowa męska funkcyjna”). Zamiast więc skupiać się na nieefektywnym powtarzaniu jednego słowa kluczowego, warto wprowadzić precyzyjne opisy. Im jest ich więcej, tym większa szansa dla sprzedającego, że trafi w poszukiwaną niszę.