Skoda najpopularniejsza.
Ze wszystkich marek grupy Volkswagen, największą popularnością w Polsce cieszy się Skoda
Ze wszystkich marek grupy Volkswagen, największą popularnością w Polsce cieszy się Skoda. Trudno się temu dziwić: szeroka oferta modelowa, przystępne ceny oraz zaufanie budowanie przez lata sprawiły, że czeski producent zgromadził wokół siebie spore grono miłośników swoich aut. Każdy dealer Skody z pewnością zauważył na przestrzeni ostatnich lat znaczący wzrost zainteresowania, na który wpływ miała nie tylko dobrze dopasowana do krajowego klienta gama aut, ale także pewien rodzaj słowiańskiej sympatii, którą Polacy darzą Czechów. Kto by pomyślał, że w ciągu 24 lat obecności marki na polskim rynku Skoda stanie się numerem jeden?
Nie da się ukryć, że z całego portfolio Volkswagena Skoda jawi się jako najbardziej pasująca do przeciętnego Kowalskiego – sportowy charakter Seata, nadmierna powaga Audi, czy też względna przyziemność VW nie każdemu muszą odpowiadać. Oprócz tego sporą rolę odgrywa wspomniana sympatia do Czech oraz sentyment do motoryzacji okresu PRL-u – Skody były względnie dostępnymi autami, jeśli chodzi o polski rynek lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
Ekspansja czeskiego producenta w latach dziewięćdziesiątych odbywała się oczywiście stopniowo, jednak bardzo skutecznie: prawdopodobnie nie ma w Polsce województwa, w którym nie znalazłby się jakiś dealer Skody. Również lata dwutysięczne były dla Skody bardzo udane: premiery Fabii czy Superba przyniosły marce rzesze nowych klientów, a Roomster oraz Yeti pokazały, że firma nie boi się zaprojektować aut zdecydowanie różniących się od dotychczasowych modeli. Późniejsze intrygujące auta koncepcyjne w postaci Vision D, Mission L czy Vision S również stanowiły kolejny krok na drodze marki ku nowej estetyce, obecnej w aktualnej gamie modelowej. Przy okazji warto również wspomnieć o tym, że Polacy jako nieliczni mogli zobaczyć na żywo model Vision E na ostatniej edycji Poznań Motor Show.
Obecnie ciężko jest nie spotkać na naszych ulicach jakiegoś modelu Skody – Octavia, Citigo, Rapid, Fabia, Superb, Karoq czy Kodiaq wpisały się już na stałe w motoryzacyjny krajobraz Polski. Także nieco starsze modele tej marki – Felicia czy też Favorit – w dalszym ciągu można dostrzec na polskich drogach, co potwierdza, jak wielką sympatią cieszy się Skoda w naszym kraju.
Swoją drogą, prawdopodobnie każdy dealer Skody zapytany o to, który model najczęściej wybierają Polacy, odpowie z pewnością, że jest to Octavia. Dwadzieścia dwa lata na rynku, trzy generacje, tysiące sprzedanych egzemplarzy – pierwszy model marki zaprojektowany przez Volkswagena musiał odnieść sukces i był to sukces spektakularny. Nic więc dziwnego, że przez lata Skoda zadomowiła się w Polsce, wyrastając w Europie na jeden z największych rynków zbytu aut tej marki.
Mamy zatem nadzieję, że rozwój ten będzie jeszcze trwać, a czeska firma jeszcze nie raz udowodni, że ta polsko-czeska miłość nie jest uczuciem jednostronnym. Mało bowiem jest producentów z naszej części Europy, których obecność na rynku byłaby tak silnie widoczna w ostatnich latach.