Od stycznia 2019 będą dopłaty do czynszu za najem mieszkania.
Od stycznia 2019 ruszają dopłaty do czynszu za najem mieszkania. Jest to efekt zmian zasugerowanych przez Radę Mieszkalnictwa. Dotyczy to rezygnacji z planowanego systemu wsparcia oszczędzania na cele mieszkaniowe na rzecz systemu dopłat do czynszów. Zmiana ta ma przede wszystkim pomóc osobom, których dochody są zbyt wysokie, aby ubiegać się o mieszkania gminne, i jednocześnie zbyt niskie, aby zaciągnąć kredyt na zakup własnego mieszkania. Szacuje się, że w podobnej sytuacji jest ok. 40% społeczeństwa, w tym głównie młode osoby rozpoczynające karierę zawodową.
Rekomendowane w ustawie rozwiązanie w formie dopłat do czynszu realizuje 2 główne cele:
1) cel społeczny, przez adresowanie dopłat do osób o dochodach uniemożliwiających samodzielny zakup mieszkania o odpowiednim standardzie na obecnym rynku mieszkaniowym;
2) cel inwestycyjny, przez adresowanie dopłat do osób zasiedlających nowe budynki, których realizacja zwiększa wolumen inwestycji mieszkaniowych.
Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy obejmują m.in.:
• dopłaty do czynszów dla gospodarstw domowych spełniających ustawowe kryteria dochodowe,
• dopłaty w przypadku nowo budowanych mieszkań oraz mieszkań na obszarach poddawanych rewitalizacji,
• przyznawanie dopłat na 9 lat,
• wysokość dopłaty zależna będzie od lokalnego kosztu budowy mieszkań oraz od powierzchni zajmowanego mieszkania, przy ograniczeniach związanych z liczbą członków gospodarstwa domowego,
• weryfikacja dopłat co roku pod kątem dalszego spełniania kryteriów dochodowych oraz ew. zmiany wysokości dopłaty ze względu na zmianę liczby członków gospodarstwa domowego,
• nabór najemców prowadzony przez gminy (które będą mogły korzystać również z pośrednictwa spółek gminnych), z uwzględnieniem kryteriów określanych przez radę gminy,
• zawieranie umowy najmu z najemcą po zbadaniu zdolności do terminowego opłacania czynszu.
Kto może ubiegać się o dopłatę?
Ustawa określa to konkretnie i można tu przytoczyć treść artykułu 4.1 ustawy z dnia 20 lipca 2018, w którym przeczytać można m.in. że dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli najemca w okresie uzyskiwania dopłat nie jest:
a) właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
b) osobą, której przysługuje, w całości lub w części, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
c) właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny,
d) najemcą lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy, z wyjątkiem mieszkania utworzonego przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego, o którym mowa w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1020), w związku z najmem którego są stosowane dopłaty,
e) najemcą innego niż określony w lit. d lokalu mieszkalnego utworzonego przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego lub kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej „Bankiem”, na podstawie wniosku o kredyt złożonego do dnia 30 września 2009 r., o których mowa w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, z wyjątkiem mieszkania, w związku z najmem którego są stosowane dopłaty,
f) osobą, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny.
[wp_ad_camp_1]
Podstawowym kryterium udziału w programie będzie, spełnienie określonych warunków dochodowych. Próg dochodowy będzie się zmianiał na przestrzeni lat, ponieważ jego wysokość będzie zależna od przeciętnego wynagrodzenia w danym roku, określanego na podstawie danych publikowanych przez GUS. I tak dla gospodarstwa jednoosobowego, będzie on wynosił 60% przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego przez GUS a w przypadku pozostałych gospodarstw domowych – 60% zwiększonego o dodatkowe 30 punktów procentowych na każdą kolejną osobę w gospodarstwie domowym. Przykładowo, dla rodziny 2+2 maksymalny dochód na każdą osobę wyniesie ok. 1,6 tys. zł.
Progi dochodowe umożliwiające ubieganie się o dopłaty do czynszów, według danych za 2017 r.
Gospodarstwo domowe |
Próg dochodowy |
||
%* |
w zł** |
w zł/os** |
|
1-osobowe |
60,0 |
2 562,91 |
2 562,91 |
2-osobowe |
90,0 |
3 844,36 |
1 922,18 |
3-osobowe |
120,0 |
5 125,81 |
1 708,60 |
4-osobowe |
150,0 |
6 407,27 |
1 601,82 |
5-osobowe |
180,0 |
7 688,72 |
1 537,74 |
6-osobowe |
210,0 |
8 970,17 |
1 495,03 |
* w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ** dochody „netto”
Wysokość dopłat do czynszu będzie zależna od miejsca wynajmowania mieszkania. Na największe wsparcie mogą liczyć najemcy mieszkań w miastach wojewódzkich. Szczegółowy przelicznik prezentuje poniższa tabela:
Wysokość średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej (zł) |
Miesięczna wysokość dopłaty za 1 m2 (zł) |
Maksymalna wysokość dopłat ze względu na wielkość gospodarstwa domowego (zł) |
||||||
1,80% |
1 os. |
2 os. |
3 os. |
4 os. |
5 os. |
6 os. |
||
Wrocław |
4829,75 |
7,24 |
145 |
254 |
362 |
471 |
580 |
688 |
gminy sąsiadujące |
4260,88 |
6,39 |
128 |
224 |
320 |
415 |
511 |
607 |
województwo dolnośląskie |
3692,00 |
5,54 |
111 |
194 |
277 |
360 |
443 |
526 |
Bydgoszcz |
4452,75 |
6,68 |
134 |
234 |
334 |
434 |
534 |
635 |
gminy sąsiadujące |
3970,38 |
5,96 |
119 |
208 |
298 |
387 |
476 |
566 |
Toruń |
4452,75 |
6,68 |
134 |
234 |
334 |
434 |
534 |
635 |
gminy sąsiadujące |
3970,38 |
5,96 |
119 |
208 |
298 |
387 |
476 |
566 |
województwo kujawsko-pomorskie |
3488,00 |
5,23 |
105 |
183 |
262 |
340 |
419 |
497 |
Lublin |
4300,75 |
6,45 |
129 |
226 |
323 |
419 |
516 |
613 |
gminy sąsiadujące |
3881,65 |
5,82 |
116 |
204 |
291 |
378 |
466 |
553 |
województwo lubelskie |
3462,54 |
5,19 |
104 |
182 |
260 |
338 |
416 |
493 |
Gorzów Wielkopolski |
4048,75 |
6,07 |
121 |
213 |
304 |
395 |
486 |
577 |
gminy sąsiadujące |
3873,13 |
5,81 |
116 |
203 |
290 |
378 |
465 |
552 |
Zielona Góra |
4048,75 |
6,07 |
121 |
213 |
304 |
395 |
486 |
577 |
gminy sąsiadujące |
3873,13 |
5,81 |
116 |
203 |
290 |
378 |
465 |
552 |
województwo lubuskie |
3697,50 |
5,55 |
111 |
194 |
277 |
361 |
444 |
527 |
Łódź |
3845,00 |
5,77 |
115 |
202 |
288 |
375 |
461 |
548 |
gminy sąsiadujące |
3567,63 |
5,35 |
107 |
187 |
268 |
348 |
428 |
508 |
województwo łódzkie |
3290,25 |
4,94 |
99 |
173 |
247 |
321 |
395 |
469 |
Kraków |
4848,75 |
7,27 |
145 |
255 |
364 |
473 |
582 |
691 |
gminy sąsiadujące |
4360,13 |
6,54 |
131 |
229 |
327 |
425 |
523 |
621 |
województwo małopolskie |
3870,00 |
5,81 |
116 |
203 |
290 |
377 |
464 |
551 |
Warszawa |
5753,28 |
8,63 |
173 |
302 |
431 |
561 |
690 |
820 |
gminy sąsiadujące |
4171,20 |
6,26 |
125 |
219 |
313 |
407 |
501 |
594 |
województwo mazowieckie |
3476,00 |
5,21 |
104 |
182 |
261 |
339 |
417 |
495 |
Opole |
3836,13 |
5,75 |
115 |
201 |
288 |
374 |
460 |
547 |
gminy sąsiadujące |
3487,16 |
5,23 |
105 |
183 |
262 |
340 |
418 |
497 |
województwo opolskie |
3138,19 |
4,71 |
94 |
165 |
235 |
306 |
377 |
447 |
Rzeszów |
4269,25 |
6,40 |
128 |
224 |
320 |
416 |
512 |
608 |
gminy sąsiadujące |
3717,63 |
5,58 |
112 |
195 |
279 |
362 |
446 |
530 |
województwo podkarpackie |
3166,00 |
4,75 |
95 |
166 |
237 |
309 |
380 |
451 |
Białystok |
4107,25 |
6,16 |
123 |
216 |
308 |
400 |
493 |
585 |
gminy sąsiadujące |
3804,13 |
5,71 |
114 |
200 |
285 |
371 |
456 |
542 |
województwo podlaskie |
3501,00 |
5,25 |
105 |
184 |
263 |
341 |
420 |
499 |
Gdańsk |
5038,00 |
7,56 |
151 |
264 |
378 |
491 |
605 |
718 |
gminy sąsiadujące |
4747,75 |
7,12 |
142 |
249 |
356 |
463 |
570 |
677 |
województwo pomorskie |
4457,50 |
6,69 |
134 |
234 |
334 |
435 |
535 |
635 |
Katowice |
4339,50 |
6,51 |
130 |
228 |
325 |
423 |
521 |
618 |
gminy sąsiadujące |
3936,88 |
5,91 |
118 |
207 |
295 |
384 |
472 |
561 |
województwo śląskie |
3534,25 |
5,30 |
106 |
186 |
265 |
345 |
424 |
504 |
Kielce |
4438,70 |
6,66 |
133 |
233 |
333 |
433 |
533 |
633 |
gminy sąsiadujące |
3870,30 |
5,81 |
116 |
203 |
290 |
377 |
464 |
552 |
województwo świętokrzyskie |
3301,91 |
4,95 |
99 |
173 |
248 |
322 |
396 |
471 |
Olsztyn |
4584,50 |
6,88 |
138 |
241 |
344 |
447 |
550 |
653 |
gminy sąsiadujące |
4126,50 |
6,19 |
124 |
217 |
309 |
402 |
495 |
588 |
województwo warmińsko-mazurskie |
3668,50 |
5,50 |
110 |
193 |
275 |
358 |
440 |
523 |
Poznań |
5293,25 |
7,94 |
159 |
278 |
397 |
516 |
635 |
754 |
gminy sąsiadujące |
4104,60 |
6,16 |
123 |
215 |
308 |
400 |
493 |
585 |
województwo wielkopolskie |
3420,50 |
5,13 |
103 |
180 |
257 |
333 |
410 |
487 |
Szczecin |
4187,50 |
6,28 |
126 |
220 |
314 |
408 |
503 |
597 |
gminy sąsiadujące |
3888,50 |
5,83 |
117 |
204 |
292 |
379 |
467 |
554 |
województwo zachodniopomorskie |
3589,50 |
5,38 |
108 |
188 |
269 |
350 |
431 |
512 |
Jak zaznaczył ustawodawca, opłaty są adresowane do osób o przeciętnych dochodach, które stać na płacenie czynszu pokrywającego koszt budowy nowych mieszkań w zakresie niepokrywanym dopłatą, ale które np. potrzebują pomocy finansowej w pierwszych latach samodzielnego zamieszkiwania.
Łączny czas uzyskiwania dopłaty przez beneficjenta może wynieść maksymalnie 9 lat. Nie oznacza to jednak, że dopłaty stosuje się cały czas. W przypadku negatywnej weryfikacji spełniania przez gospodarstwo domowe, warunku dochodowego, dopłaty mogą być na pewien czas wstrzymane.
Skala wydawanych środków z budżetu państwa na realizację Narodowego Programu Mieszkaniowego ma korespondować ze skalą wygaszanych już programów wsparcia Rodzina na Swoim i Mieszkanie dla Młodych. Poziom wydatków budżetowych na finansowanie programu na jest zbliżony do limitów wynoszących ok. 200 mln zł w 2019 r. do ok. 1,2 mld zł począwszy od 2026 r.
[wp_ad_camp_1]
Źródło: sejm.gov.pl , sejm.gov.pl (*.dcox)